Fa En جمعه 23 شهریور 1403 ساعت 16 و 13 دقیقه

روند قیمت آلومینیوم در بورس کالا

روند قیمت آلومینیوم در بورس کالا

باشگاه آلومینیوم: آلومینیوم به عنوان یکی از فلزات پرمصرف کشور با زنجیره پایین‌دست بسیار متنوع همچون ساخت‌وساز، خودروسازی، تولید سیم و کابل، لوازم خانگی و... نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در بخش صنعت بازی می‌کند اما انتقادهایی نسبت به نحوه عرضه، صادرات و نرخ این محصول مطرح می‌شود. به طور نمونه برخی معتقدند با وجود اینکه میزان تولید این فلز بیش از نیاز کشور است اما معمولا شرکت‌های پایین‌دست زنجیره به میزان مورد نیاز نمی‌توانند از بورس کالا خرید کنند؛ چرا که اولا میزان عرضه همواره کمتر از میزان تقاضاست و دوم اینکه‌ساز و کارها به گونه‌ای تعریف شده که شرکت‌های کوچک‌تر سخت‌تر از شرکت‌های بزرگ می‌توانند خرید کنند؛ بنابراین به طور طبیعی قیمت‌ها روند افزایشی طی می‌کند و برخی از شرکت‌ها مجبورند به جای استفاده از آلومینیوم از فلزات دیگر استفاده کنند یا حداقل آلومینیوم را با فلزات دیگر ترکیب کنند. علاوه بر این حتی برخی اخبار حاکی از صادرات شمش با قیمت‌هایی به مراتب ارزان‌تر از قیمت‌های داخلی است که البته این صادرات ارزان را ناشی از تحریم‌ها و تهاتر با شرکت‌های خارجی برای تامین پودر آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید شمش می‌دانند. با تمام این اوصاف و انتقادهایی که از طرفی برخی از فعالان صنفی مطرح می‌شود، برخی دیگر از فعالان صنفی چالش‌های مذکور را رد می‌کنند و اعتقاد دارند نرخ‌های صادراتی بالاتر از نرخ‌های داخلی است و حتی در تابستان جاری با وجود محدودیت‌های برق، باز هم نرخ‌ها در بورس کالا تغییر چندانی نداشته است.

سه شنبه 30 مرداد 1403 ساعت 9:33

به گزارش باشگاه آلومینیوم، در همین خصوص رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم گفت: قطعا شرایط زنجیره آلومینیوم در تابستان به دلیل محدودیت‌های برق تا حدودی متفاوت از فصل‌های پیش‌تر است اما خوشبختانه وضعیت عرضه آلومینیوم به گونه‌ای نبوده که صنایع پایین‌دست دچار مشکل شوند.

فاضلی ضمن اشاره به این مطلب، افزود: خوشبختانه در تابستان با وجود محدودیت‌های برق، قیمت این فلز در بورس کالا رشد چندانی نداشته و نسبت به میزان تقاضا عملکرد مطلوبی را شاهد بودیم؛ به گونه‌ای که زنجیره پایین‌دست دچار شوک قیمتی نشد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه عملکرد شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم نسبت به میزان تقاضا مطلوب بوده اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه بوکسیت و تولید پودر آلومینا آنچنان هزینه‌بر نیست و پتانسیل بالایی در شرکت‌های تولیدکننده وجود دارد، می‌توان میزان تولید آلومینیوم را افزایش داد و در این مسیر هم استفاده از معدن بوکسیت گینه که با وجود اجاره، سال‌ها مورد بهره‌برداری قرار نگرفته می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم در پاسخ به این سوال که آیا نرخ آلومینوم در بورس کالا از قیمت‌های جهانی بالاتر است، گفت: به هیچ عنوان قیمت‌ها بالاتر از نرخ‌های جهانی نیست و شاهد این ادعا هم قیمت مصنوعات زنجیره پایین‌دست این فلز در بازارهای صادراتی است که از نظر قیمت کاملا به صرفه‌تر از بسیاری از رقبای صادراتی است؛ با وجود این باید پذیرفت که نحوه عرضه به گونه‌ای در بورس کالا انجام می‌شود که به نفع خریداران خرد نیست و خریداران کلان بیشتر از آن استقبال می‌کنند که برای اصلاح وضعیت با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال یافتن راهکاری مناسب تر برای حمایت از تولیدکنندگان خرد در بورس کالا هستیم.

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم در حالی عرضه گران‌تر از نرخ‌های جهانی آلومینیوم در بورس کالا را رد می‌کند که چندی پیش آریا صادق نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنعت آلومینیوم با تایید این موضوع اظهار کرد: متاسفانه تولیدکنندگان آلومینیوم به جای تامین نیاز داخلی، این محصول را با قیمت‌های جهانی که به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های داخلی است، صادر می‌کنند و متاسفانه دولت هم با وجود اطلاع کامل از این مساله در این خصوص حاضر به اقدام مقتضی نیست؛ این در حالی است که تولیدکنندگان آلومینیوم سوبسید انرژی بسیار بالایی از دولت دریافت می‌کنند و با خام‌فروشی ارز‌آوری می‌کنند.

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم با اشاره به اینکه گفته می‌شود با توجه به تحریم‌ها شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم برای تامین پودر آلومینا راهی جز تهاتر شمش با کشورهای دیگر ندارند، گفت: چنین رویه‌ای وجود ندارد و اگر چه ممکن است در موارد محدودی تولیدکنندگان اقدام به تهاتر با پودر آلومینا یا ماشین‌آلات صنعت آلومینیوم کنند اما این رویه جاری نیست و بسیار محدود است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی افراد که در عرصه تولید فعال نیستند و سهمیه آلومینیوم خود را در بورس کالا می‌فروشند، اظهار کرد: قطعا چنین وضعیتی در بورس کالا حاکم نیست و میزان خرید از فرمول خاصی تبعیت می‌کند؛ ضمن اینکه دستگاه‌های نظارتی و تعزیراتی به شدت پیگیر هستند و اینکه شرکتی از بورس کالا آلومینیوم بخرد و در بازار آزاد بفروشد، امکان‌پذیر نیست.

فاضلی در پاسخ به این سوال که میزان استفاده از آلومینیوم در کدام صنایع بیشتر است، عنوان کرد: اغلب صنایع با آلومینیوم سر و کار دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به صنعت خودرو، صنعت لوازم خانگی و همچنین صنعت ساختمان اشاره کرد که البته در صنعت ساختمان به دلیل استفاده از پروفیل‌های یو پی وی سی میزان مصرف این فلز کاهش یافته است.

منبع:‌دنیای اقتصاد

تعداد بازدید : 644

ثبت نظر

ارسال