Fa En چهارشنبه 18 مهر 1403 ساعت 19 و 52 دقیقه

رشد درآمد تولیدکنندگان آلومینیوم در ۶ ماه اول ۱۴۰۳

رشد درآمد تولیدکنندگان آلومینیوم در ۶ ماه اول ۱۴۰۳

باشگاه آلومینیوم: قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی طی ۶ ماه اخیر نوسانات چندانی نداشت ولی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و خارجی آلومینیوم از افزایش فروش خبر می‌دهند. درآمد یکی از تولیدکنندگان داخلی این گروه طی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۶۶ درصد بالاتر از ۶ ماه اول ۱۴۰۲ گزارش شده‌است.

سه شنبه 17 مهر 1403 ساعت 13:25

به گزارش باشگاه آلومینیوم،‌ قیمت فلز آلومینیوم در معاملات هفته جاری بازارهای جهانی به ۲۶۶۸ دلار در هر تن رسید. آلومینیوم پس از اینکه در سال ۲۰۲۲ از سطح ۴۰۰۰ دلار تا ۲۱۰۰ دلار ریخت، تا کنون موفق به عبور از مقاومت ۲۷۰۰ دلار نشده است. در طول ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نیز یک بار دیگر تا سطح ۲۷۰۰ دلار افزایش یافت و دوباره تا ۲۱۰۰ دلار ریخت. با این حساب قیمت فلز آلومینیوم طی ۲ سال گذشته در این محدوده قیمتی نوسان می‌کرد ولی درآمد بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و خارجی آلومینیوم افزایش یافته است. آخرین صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی آلومینیوم نشان می‌دهد فروش بیشتر آنها در شهریورماه بیشتر از میانگین ماهانه بود.

فایرا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان داخلی گروه آلومینیوم در طول شهریورماه ۲,۷۳۶ میلیارد تومان درآمد داشت. میانگین درآمد این تولیدکننده در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب برابر با ۱۲۳۵، ۱۵۸۳ و ۱,۸۵۳ میلیارد تومان بود. بدین ترتیب فایرا در شهریور ۱۴۰۳ بیش از ۴۷ درصد بالاتر از میانگین ماهانه درآمد داشت. روند درآمدی فمراد، فالوم و فنوال، دیگر تولیدکنندگان این گروه در طول ۳ سال گذشته به قرار نمودار زیر است:

درآمد فنوال و فالوم در شهریور ۱۴۰۳ به مراتب بالاتر از میانگین سال بود و درآمد فمراد با وجود افزایش در طول ۳ سال اخیر، در شهریورماه کمتر از میانگین سال ۱۴۰۳ است. میانگین درآمد ماهانه فمراد از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ بیش از ۳۸۲ درصد افزایش یافت ولی شهریور پرفروشی را سپری نکرد. درآمد سایر اعضای این گروه نیز در طول ۳ سال اخیر افزایش قابل توجهی به ثبت رسانده است و این روند صعودی درآمد را در ۶ ماه ابتدایی سال حفظ کرده‌اند.

درآمد ۶ ماه ابتدایی سال برای فایرا به ۱۱,۱۲۰ میلیارد تومان رسید، درآمد ۶ ماهه اول فنوال ۱,۰۲۲ میلیارد تومان بود و درآمد ۶ ماهه فالوم و فمراد نیز به ترتیب برابر با ۵۰۳ و ۸۱۲ میلیارد تومان است. درآمد هر ۴ تولیدکننده نسبت به ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

درآمد فمراد در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۶ درصد افزایش یافت. رشد درآمده در گروه آلومینیوم در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از گروه‌ها درآمد کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسانده‌اند.

جی‌پی مورگان قیمت آلومینیوم در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۴ را رو به رشد تخمین زد و پیش‌بینی کرد تقاضا در این بازار افزایش پیدا می‌کند. با توجه به چشم‌انداز مثبت تقاضا در بازارهای جهانی و بازار داخلی پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد فروش برای تولیدکنندگان داخلی در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و به یک رکورد درآمدی در سال ۱۴۰۳ برسند، با این حال باید در نظر داشت سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته روند نزولی داشتند و همچنان کم تقاضا معامله می‌شوند.

منبع: ایراسین

تعداد بازدید : 80

ثبت نظر

ارسال