Fa En سه شنبه 27 شهریور 1403 ساعت 22 و 5 دقیقه

تولید بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم از منابع بازیافتی

تولید بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم از منابع بازیافتی

باشگاه آلومینیوم: یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات تخت آلومینیومی شرکت نولیس در جهان به شمار می‌آید. این شرکت به‌ طور میانگین سالانه بیش از سه میلیون و پانصد هزار تن محصولات تخت آلومینیومی تولید می‌کند که بیش از ۵۰ درصد آن در تولید قوطی‌های نوشیدنی مصرف می‌شود.

چهارشنبه 21 شهریور 1403 ساعت 11:38

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از صمت، سودآوری EBITDA (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) سالانه بیش از ۴۸۰ دلار بر تن است. شرکت «نولیس» اقدامات فراوانی در راستای رسیدن به اقتصاد چرخه‌ای و کاهش ردپای کربن خود انجام داده است که از جمله این اقدامات می‌توان به تولید آلومینیوم از منابع بازیافتی اشاره کرد. بیش از نیمی از آلومینیوم تولید شده در این شرکت از این منابع به‌ دست می‌آید. لازم به ذکر است که استفاده از منابع بازیافتی، منجر به کاهش شدید مصرف انرژی و انتشار کربن دی‌اکسید در فرایند تولید آلومینیوم خواهد شد.شرکت «نولیس» یکی از توابع شرکت «هیندالکو» و از شرکت‌های پیشرو در نورد و بازیافت آلومینیوم است. دفتر مرکزی این شرکت در آتلانتا، واقع در ایالت جورجیا کشور آمریکا است و در ۳۲ کارخانه واقع در ۹ کشور جهان محصول تولید می‌کند. محصولات تولید شده در این شرکت عمدتا در صنایع خودروسازی، هوافضا، لوازم الکترونیکی، ساخت‌وساز، قوطی‌های نوشیدنی، فویل و بسته‌بندی مصرف می‌شود.از بزرگ‌ترین اهداف «نولیس»، تولید آلومینیوم توسط روش‌های سبز و با کمترین ردپای کربن و دستیابی به یک اقتصاد چرخه‌ای است. این شرکت با داشتن واحدهای بازیافت در چهار قاره (آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا)، پیشرو جهانی در بازیافت آلومینیوم است و بازیافت این فلز تا ۹۵ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به تولید اولیه آن دارد. این شرکت تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۶ ردپای کربن خود را ۳۰ درصد کاهش داده و تا سال ۲۰۵۰ آن را به صفر برساند. همچنین شرکت «نولیس» در تلاش است مصرف آب و انرژی خود را ۱۰ درصد و تولید زباله را ۲۰ درصد تا سال ۲۰۲۶ کاهش دهد.

سودآوری محصولات تخت آلومینیومی

در سال ۲۰۲۲، شرکت «نولیس» بیشترین میزان فروش و سودآوری را در پنج سال اخیر (۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳) داشت. میزان کل درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک «EBITDA» تعدیل شده این شرکت در سال ۲۰۲۱، بیش از دو میلیارد دلار بود. نمودار یک میزان فروش محصولات تخت و «EBITDA» به‌ ازای هر تن را در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ برای شرکت «نولیس» نشان می‌دهد؛ بر اساس این نمودار میزان فروش این شرکت از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ صعودی و پس از آن نزولی است.نرخ رشد سالانه فروش در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ ترتیب ۱۰.۴ و ۶.۸ درصد و میزان فروش محصولات در سال ۲۰۱۹ بیش از سه میلیون و ۲۷۰ هزار تن بود. حدود ۶۶ درصد این محصولات توسط تولیدکنندگان قوطی نوشیدنی، ۱۹ درصد صنعت خودرو و ۱۵ درصد دیگر در سایر صنایع مصرف شد. میزان فروش محصولات در سال ۲۰۲۰ به بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید که ۵۰ درصد آن صرف تولید قوطی‌های نوشیدنی، ۲۰ درصد صنعت خودرو، ۳ درصد هوافضا و ۲۷ درصد در سایر صنایع شد. علت این رشد در فروش، افزایش سریع تقاضای محصولات تخت آلومینیومی توسط صنعت خودرو و محصولات ویژه پس از دوره سه ماهه چالش‌برانگیز شیوع کووید ۱۹ بود که در نتیجه آن، افت فروش در ماه‌های ابتدایی این سال جبران شد. همچنین شروع به کار کارخانه‌های خودروسازی «Greenfield Guthrie» در آمریکا و «Changzhou» چین طی نیمه دوم سال ۲۰۲۰ موجب افزایش فروش محصولات شرکت «نولیس» شد؛ مقدار «EBITDA» نیز در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ ترتیب ۴۵۰ و ۴۷۴ دلار بر تن بود.

میزان فروش محصولات و «EBITDA» هر دو در سال ۲۰۲۱، بالاترین میزان خود را در سال‌‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ دارند. میزان فروش در این سال حدودا سه میلیون و ۸۶۰ هزار تن بود که ۵۸ درصد آن در تولید قوطی‌ها، ۱۷ درصد در صنعت خودرو، ۲ درصد در صنعت هوافضا و مابقی آن در تولید محصولات خاص و دیگر تولیدات مصرف شد. میزان «EBITDA» شرکت «نولیس» در این سال ۵۳۰ دلار به‌ ازای هر تن بود؛ این افزایش در فروش و سودآوری، ناشی از میانگین بالاتر قیمت آلومینیوم (افزایش قیمت آلومینیوم از یک هزار و ۷۰۲ دلار بر تن در سال ۲۰۲۰ به دو هزار و ۴۷۵ دلار بر تن در سال ۲۰۲۱)، تقاضای قوی برای ورق آلومینیومی و افزایش مجدد فعالیت صنایع پس از تعطیلی تولید به‌ دلیل شیوع کووید ۱۹ بود.میزان فروش محصولات در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به‌ ترتیب ۱.۸ و ۳.۱ کاهش یافت؛ این مقدار در سال ۲۰۲۲ حدودا سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که ۵۸ درصد آن در تولید قوطی‌ها، ۱۹ درصد در صنعت خودرو، ۳ درصد در صنعت هوافضا و مابقی آن در تولید محصولات خاص و دیگر تولیدات مصرف شد. فروش محصولات در سال ۲۰۲۳ کمتر از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود؛ مصرف‌کنندگان اصلی این محصولات تولیدکنندگان قوطی‌های نوشیدنی، صنایع خودروسازی و هوافضا هستند که به‌ ترتیب ۵۷ درصد، ۲۱ درصد و ۳ درصد از کل فروش را به خود اختصاص می‌دهند. علت کاهش فروش در این سال‌ها کاهش تقاضا از جانب تولیدکنندگان قوطی‌های نوشیدنی و محصولات خاص بود.میزان «EBITDA» شرکت «نولیس» در سال ۲۰۲۲ برابر با ۴۷۸ دلار بر تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ افت چشمگیری داشت؛ علت کاهش سودآوری در این سال، تورم و افزایش هزینه‌های انرژی بود. با وجود کاهش فروش در سال ۲۰۲۳، میزان «EBITDA» در این سال افزایش یافت و به ۵۱۰ دلار بر تن رسید که این امر ناشی از قیمت‌گذاری بالاتر محصول بود.

بازیافت آلومینیوم و پایداری زیست‌محیطی

بازیافت آلومینیوم ۹۵ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به تولید آلومینیوم خام دارد. کربن دی‌اکسید تولید شده برای تولید بازیافت آلومینیوم هر تن آلومینیوم خام چهار تا ۲۰ تن است؛ در صورتی‌ که این مقدار برای تولید هر تن آلومینیوم از منابع بازیافتی تنها ۰.۵ تن است. این مسئله موجب شد تا بازیافت آلومینیوم و استفاده از آن برای تولید محصولات تخت از اولویت‌های شرکت «نولیس» باشد. نمودار ۲ میزان استفاده از آلومینیوم بازیافتی در تولید محصولات این شرکت را در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که طبق این نمودار بیش از نیمی از آلومینیوم استفاده شده در شرکت «نولیس» از منابع بازیافتی به‌ دست می‌آید.در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۶۰ درصد محصولات تولید شده در این شرکت معادل یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن از آلومینیوم بازیافتی بود. این مقدار در سال ۲۰۲۰ به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت که برابر با ۶۱ درصد از کل تولید در این سال بود. با اوج گرفتن تقاضا و افزایش فروش محصولات تخت آلومینیومی در سال ۲۰۲۱ و محدود بودن منابع بازیافتی، شرکت «نولیس» مجبور به استفاده مقدار بیشتری از منابع اولیه برای تامین آلومینیوم مورد نیاز خود شد؛ بنابراین با وجود افزایش ۱۰ هزار تنی آلومینیوم تولید شده از منابع بازیافتی، سهم آن از کل تولید محصولات تنها ۵۷ درصد بود.

در سال ۲۰۲۲ با بازیافت بیش از ۸۲ میلیارد قوطی نوشیدنی، شرکت «نولیس» بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم را از منابع بازیافتی تولید کرد که معادل ۶۱ درصد از کل آلومینیوم تولید این سال بود. در سال ۲۰۲۳ مقدار آلومینیوم تولید شده از منابع بازیافتی مشابه سال قبل بود اما به‌ دلیل کاهش تولید این شرکت، این مقدار ۶۳ درصد از کل تولید را تشکیل می‌داد. در حال حاضر آمریکا تنها ۴۵ درصد از قوطی‌های آلومینیومی خود را بازیافت می‌کند؛ در صورتی‌ که کشورهای برزیل و آلمان تقریبا ۱۰۰ درصد آن‌ها را بازیافت می‌کنند و شرکت «نولیس» طرح‌های فرهنگ‌سازی و آموزش در مدارس را برای بالا بردن نرخ بازیافت در این کشور انجام می‌هد.

تعداد بازدید : 307

ثبت نظر

ارسال