Fa En سه شنبه 27 شهریور 1403 ساعت 22 و 1 دقیقه

آینده صنایع معدنی عربستان سعودی:

بوکسیت و فسفات اصلی‌ترین منابع معدنی عربستان

بوكسيت و فسفات اصلي‌ترين منابع معدني عربستان

باشگاه آلومینیوم: صنایع معدنی کشور عربستان سعودی پس از صنایع نفتی این کشور بزرگترین منابع درآمدی این شبه جزیره محسوب می‌گردد.

چهارشنبه 21 شهریور 1403 ساعت 1:48

به گزارش باشگاه آلومینیوم، بخش معدن در عربستان سعودی سال‌هاست که براساس دو ماده اولیه فسفات و بوکسیت خود را به جهان معرفی کرده است.

عربستان سعودی دارای معادن غنی است که پس از استخراج و فرآوری آنها را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌دهد. درحال‌حاضر ارزش معادن عربستان حدود 2.4 میلیارد دلار (9.4 میلیارد ریال سعودی) برآورد می‌گردد.

براساس گزارش صنایع ریسک پذیر که در سال 2023 به چاپ رسید نشان دهنده رتبه 193 صنایع معدنی عربستان در جهان است یعنی کمتر در معرض زلزله، سونامی، سیل و یا خشکسالی قرار دارند.

عربستان سعودی اعطای مجوز معدن کاری و استخراج خود را نسبت به سال گذشته 138 درصد افزایش داده است.

از معادن عربستان سعودی، می‌توان به آلومینیوم، مس و عناصر نادر خاکی اشاره کرد که برای صنعت انتقال انرژی ضروری هستند. علاوه بر منابع فوق‌الذکر، عربستان سعودی از نظر معادن طلا، مس، روی، لیتیوم و عناصر نادر خاکی بسیار غنی است لکن یکی از مهم ترین منابع معدنی این کشور بوکسیت است که در پیشبرد هدف اصلی این کشور یعنی تولید آلومینیوم اولیه، بسیار اهمیت دارد.

تمرکز عربستان سعودی به فاصله گرفتن از صنایع نفتی و نزدیکترشدن به صنایع معدنی باعث شده تا منابعی نظیر بوکسیت در اولویت تمرکز قرار گیرد.

فسفات در صنعت کود شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بوکسیت برای تولید آلومینیوم اولیه بسیار مهم است.

در طرح اولیه جایگزین کردن صنایع معدنی به جای نفت، طرح افزایش تولید فلز آلومینیوم در این کشور مطرح شد. بر همین اساس در سال 2009 قرارداد مشترکی میان شرکت آمریکایی آلکوا و شرکت معادن (Maaden) منعقد شد که براساس این قرارداد بزرگترین واحد یکپارچه تولید آلومینیوم ارزان قیمت، تأسیس گردید. واحد ذوب رأس الخیر بزرگترین واحد تولید آلومینیوم در عربستان به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدزایی خارج از دایره درآمد نفتی در عربستان محسوب می‌گردد. در سال 2020 عربستان سعودی موفق به تولید نزدیک به یک میلیون تن آلومینیوم شد. این درحالی است که تولید آلومینیوم اولیه این کشور در سال 2013، 187 هزار تن بود.

تعداد بازدید : 464

ثبت نظر

ارسال