Fa En چهارشنبه 18 مهر 1403 ساعت 21 و 45 دقیقه

پس از افزایش اختلاف قیمت‌ها،

بورس فلزات لندن بازار آلومینیوم را به دقت رصد می‌کند

بورس فلزات لندن بازار آلومینیوم را به دقت رصد می‌کند

باشگاه آلومینیوم: بورس فلزات لندن «LME» در نظر دارد محدودیت دسترسی در بازار آلومینیوم را که اخیرا نرخ پرمیوم در آن افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است، رصد کند.

10 ساعت و 44 دقیقه

به گزارش باشگاه آلومینیوم به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه دوم اکتبر ۲۰۲۴ در پاسخ به درخواست‌ها برای اظهارنظر در خصوص وضعیت بازار آلومینیوم، اعلام کرد که این بورس در راستای ایجاد اطمینان در حفظ نظم مداوم در بخش آلومینیوم و وضعیت محدودیت دسترسی که در این بازار به وجود آمده است، از تمامی ابزارهای خود به منظور رصد بازار فلز مذکور استفاده خواهد کرد.

گفتنی است پرمیوم آلومینیوم بورس لندن از ۵٫۸۵ دلار در هر تن در هفته ابتدایی ماه سپتامبر ۲۰۲۴، به ۱۸ دلار در هر تن در ماه اکتبر سال جاری میلادی رسید.

پس از این روند صعودی، قیمت مبنای آلومینیوم بورس لندن با ۱٫۲ درصد افزایش، به بالاترین حد خود در چهار ماه اخیر یعنی دو هزار و ۶۸۰ دلار در هر تن افزایش یافت.

به گفته یکی از معامله‌گران بازار، این احتمال وجود دارد که تا پایان ماه اکتبر ۲۰۲۴، هم‌زمان با پایان موعد تحویل محموله‌های موقعیت‌های فروش، قیمت آلومینیوم بورس مذکور مجددا روند صعودی به خود بگیرد. حتی با فرض اینکه اگر تحویل محموله‌های موقعیت‌های فروش از طریق بارگیری فیزیکی انجام نشود، خرید مجدد محموله‌های به فروش گذاشته شده نیز می‌تواند محرک شدیدی برای افزایش قیمت آلومینیوم در بازار باشد.

برگ برنده دارندگان موقعیت‌های خرید

داده‌های بورس لندن نشان می‌دهد که یکی از معامله‌گران بازار آلومینیوم، یک محموله بزرگ را از طریق موقعیت خرید در اختیار گرفته که بیش از ۴۰ درصد از حجم قراردادهای باز در بورس نامبرده را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، پنج موقعیت خرید آلومینیوم در بورس لندن وجود دارد که هر کدام ۹ درصد از حجم قراردادهای باز در بورس مذکور را شامل می‌شود.

تعدادی از معامله‌گران بازار معتقدند که این موضوع به دلیل تمرکز بخش بزرگی از انبار ذخایر آلومینیوم بورس لندن در انبارهای بندر کلنگ مالزی که ۷۴ درصد از کل ذخایر آلومینیوم بورس نام برده شده را در اختیار دارد، ممکن است به یک مشکل پیچیده تبدیل شود.

در همین رابطه، می‌توان بیان کرد که حدود دو سوم از حجم ذخایر آلومینیوم موجود در انبارهای بندر کلنگ در حال آماده‌سازی برای تحویل فیزیکی بوده و این مسئله ممکن است موجب ایجاد وضعیت محدودیت دسترسی به این فلز در بازار شود.

شماری از معامله‌گران بازار معتقدند که شرکت ارائه‌دهنده خدمات انبارداری «ISTIM» با افزایش هزینه‌ها برای لغو حواله‌های فروش و تحویل فیزیکی محموله‌های سفارش داده شده یا «صدور مجدد حواله فروش» برای محموله‌های نگهداری شده در انبارهای ذخایر آلومینیوم بورس لندن به حدود حداکثر ۲۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن، در مقایسه با هزینه پنج تا ۱۰ دلاری اخذ شده از سوی سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده انبارداری، موجب ایجاد وضعیت نوسانی در بازار آلومینیوم شده است.

به گفته یک منبع آگاه، شرکت ارائه‌دهنده خدمات انبارداری «ISTIM» به منظور صدور مجدد حواله فروش در آخرین روزهای منتهی به هفته چهارم دسامبر ۲۰۲۴ هزینه‌ای را دریافت نکرده است؛ البته شرکت مذکور در خصوص این مسئله هنوز اظهارنظری را ارائه نداده است.

از سوی دیگر، بورس لندن طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که در قراردادهای مربوط به نگهداری محموله‌های سفارشی فلزات در انبارهای بورس مذکور، دریافت هزینه‌های غیرمنطقی برای ترخیص فیزیکی محموله‌های خریداری شده ممنوع اعلام شده است.

آخرین داده‌های ارائه شده از سوی بورس لندن نشان می‌دهد که شرکت ارائه‌دهنده خدمات انبارداری «ISTIM» حدود ۹۴ درصد از حجم کل محموله‌های آلومینیوم موجود در انبارهای بندر کلنگ را در ماه آگوست ۲۰۲۴ در اختیار داشت.

آلاستیر مونرو، فعال در کارگزاری مارکس عنوان کرد: اقدام شرکت «ISTIM» برای دریافت هزینه به منظور صدور مجدد حواله فروش به این معنی است که آن دسته از سرمایه‌گذارانی که قصد دارند محموله فلزات خود را به انبارهای ذخایر تحویل دهند، ممکن است از این کار منصرف شوند.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 68

ثبت نظر

ارسال